Yem üretimindeki yarım asırlık tecrübesini 2010 yılında yumurta üretimine “Yumurtanın Kralı Burdan” sloganıyla taşıyan Matlı A.Ş, hali hazırda Bursa’nın Karacabey İlçesi Canbaz Köyü’nde bulunan Burdan Yumurta Üretim Tesisleri’nin yanı sıra, Matlı A.Ş’nin faaliyette bulunduğu 6 ilde de üretim tesis açmayı hedefliyor.
Üretim kapasitesinin yüzde 30’luk bölümünü yurt dışı satışına ayıran Burdan Yumurta, başta Irak olmak üzere Suriye, İran, Azerbaycan ve Gürcistan gibi ülkelerin yanında Suudi Arabistan, Türkmenistan, Ürdün ve Umman’a da ihracat gerçekleştiriyor.
Günlük 2 milyon 150 bin yumurta üretim kapasitesi, Türkiye’nin ilk ve tek “BRC Kalite Sistem Belgesi” ile “TSE Helal Belgesi”nin sahibi olan Burdan Yumurta’nın, üretimden paketlemeye kadar 38 farklı denetimden geçen ürünleri, Türkiye’nin en seçkin hipermarketlerinin yanı sıra önde gelen yerel market zincirlerinin de raflarında yer alıyor.
Burdan Yumurta Satış Müdürü Bülent Erdem, hayvancılıkakademisi.com için gerçekleştirdiğimiz röportajda, son günlerde Irak’ta yaşanan gelişmelerin, üreticilere olumsuz yansımaların olduğunu söyledi. Erdem, “Irak’taki olayların etkisinin büyük olacağını tahmin etmek zor olmasa gerek. İlk etkisi, geçtiğimiz 20 günlük süre zarfında üretici fiyatlarında yaşanan yüzde 35-40 düşüş ile görüldü” dedi.
Burdan Yumurta Satış Müdürü Bülent Erdem, Burdan Yumurta’ya yönelik olarak gerçekleştirilen röportajda sorularımızı şöyle cevaplandırdı;
Bize öncelikle Matlı’dan bahseder misiniz?
Matlı Gıda Grubu, yarım asırlık yem üretim tecrübesini yumurta üretimine taşıyarak, Nisan 2010 yılında Bursa’nın Karacabey ilçesinin Canbaz köyünde, üst düzey teknolojiyle donatılmış yumurta üretim tesisini faaliyete geçirdi. Bugün, Matlı Gıda Grubu 600 ‘ün üzeri çalışanı, 425 bayisi ve yaklaşık 2 bin tedarikçisi ile Türkiye’nin en büyük 207’nci şirketidir.
Şimdi de Burdan Yumurta hakkında bilgi rica edelim.
Bursa’nın Karacabey ilçesine bağlı Canbaz Köyünde, teknoloji ve doğallığın bir araya getirildiği tesisimiz, Avrupa’nın en iyi tesisleri arasında yer almaktadır. Bölgemizin yoğun üretim alanlarına uzak olması, hayvan sağlığı yönündeki risklerimizi minimize etmektedir.
Burdan Yumurta’nın sektör içerisindeki büyüklüğü hakkında ne söylersiniz acaba? Burdan Yumurta’nın kapasitesi ve üretim miktarları hakkında da bilgi verebilir misiniz?
Burdan Yumurta yolculuğuna başlayalı henüz 4 yıl oldu. Burada henüz 4 yıl oldu cümlesini kullanmamın sebebi, sektörümüzdeki üreticilerin 40-50 yıldır bu işi yapmalarıdır. 4 yıl gibi kısa bir zaman dilimi içerisinde üretim ve satışta Türkiye’nin ilk 3 firması arasına girmeyi başardı. Canlı hayvan kapasitemiz 2 milyon 150 bin tavuk, 700 bin civciv olmak üzere, toplam 2 milyon 850 bin adettir.
Peki, Burdan Yumurta’yı farklı yapan özellikler nelerdir? Onları da öğrenebilir miyiz?
Burdan Yumurta, üretim teknolojileri ve hayvan beslemesi yönünde birçok farklı davranışlar sergileyerek üretim yapmaktadır. Aslında, işin özetinde Burdan Yumurta, Türkiye’de ilk ve tek “BRC Kalite Sistem Belgesini” almış olmanın yanı sıra yine TSE’nin Helal Belgesini almış ilk firmasıdır. Burdan Yumurta’nın üretiminin her aşamasında farklı uygulamaların olduğunu da belirtmek isterim. Firmamızın ana iş kolunun yem olması sebebiyle çok şanslı olduğumuzu söyleyebilirim. Her canlıda beslenme çok önemlidir. Yem, yumurta kalitesine birebir etki eden en önemli etkendir. Üretilen yumurtanın da belirli kalite parametrelerinden geçmesi gerekiyor. Burdan Yumurta BRC Kalite Sistemi gereği 38 ayrı noktada üretimini denetliyor. Ayrıca tesislerimizde uygulanan üst düzey bio-güvenlik sistemi de hem canlı hayvan sağlığımızı koruyor, hem de ürettiğimiz yumurtanın kalitesini ciddi derecede arttırıyor. Az önce beslemeye değinirken çok şanslı olduğumuzu söylemiştim. Bunun bir sebebi de yemlerimizde kesinlikle hayvansal protein kullanmıyoruz. Yeri gelmişken Avrupa’nın 15-16 yıl önce yemlerde hayvansal protein kullanımını yasakladığını ama ülkemizde henüz kullanılmaya devam ettiğini üzülerek belirtmek istiyorum. Besleme ve uygulamalarınız doğru olduğunda tüketiciden ‘yumurtalarınız çok lezzetli, hiç kötü koku yok gibi…’pozitif değerlendirmeleri fazlasıyla alabiliyorsunuz.
Bu anlamda Burdan Yumurta’nın çeşitleri hakkında da bilgi alabilir miyiz sizden.
Çeşitlilik anlamında çok geniş yelpazeye sahibiz. Türkiye’de beşeri ve coğrafi yapıya göre; yöresel olarak renk, nüfus yoğunluğuna göre adet, içerik olarak fonksiyonellik anlamda çeşitliliği sunmak hedeflerimizin başında gelmektedir. Örneklemek gerekirse İç Anadolu ve Karedeniz Bölgelerinde kahverengi yumurta, aile ve nüfus yoğunluğunun fazla olduğu bölgelerde 30’lu ambalajlı yumurta veya tüketimin az olduğu yerlerde 10’lu-15’li yumurta, fonksiyonel ürün tüketmek isteyen müşterilerimiz için de organik, omega, selenyum, premium, saf kahverengi gibi çeşitlerimiz marketlerin rafları süslemektedir. Ürettiğimiz yumurtaları renk, büyüklük ve ambalajdaki yumurta adetlerine göre 76 çeşit ürün olarak tüketicimizin beğenisine sunuyoruz. Tüketicimizin istediği alternatifi Burdan markası altında alabilmesini çok önemsiyoruz.
Burdan Yumurta’yı hangi marketlerden temin edebiliyoruz?
Burdan Yumurta; Şok Market, Kipa market, Carrefour ve Marmara Bölgesi, Batı Karedeniz Bölgesi, Eskişehir, Antalya ve Ankara illerimizde yerel marketlerimizde bulabilirsiniz.
İhracat da yapılıyor mu? Hangi ülkelere ihracat gerçekleştiriliyor ve ihracatta pazar çeşitlendirmesi anlamında çalışmalarınız oluyor mu?
Irak, Suriye, İran, Azerbaycan, Gürcistan gibi yakın komşularımız başta olmak, üzere Suudi Arabistan, Türkmenistan, Ürdün ve Umman’a ihracatlarımız devam etmektedir. Hedefimizde Türki Cumhuriyetler, Avrupa ve Afrika pazarları var. Fakat hem Afrika hem de Avrupa pazarlarında Türkiye’deki üretim maliyetlerinin yüksekliği sebebi ile henüz başarılı olabilmiş değiliz. Bu bölgelere ihracat gerçekleştirebilmek için sektörümüzün desteğe ihtiyacı var.
Satışının büyük bir kısmını ihraç eden bir şirketsiniz, Irak da olan olaylar sizi nasıl etkiledi? Bu durumda ne yapıyorsunuz.
Satışımızın yaklaşık yüzde 25-30’unu yukarıda da belirttiğim ülkelere ihraç ediyoruz. Her hafta ciddi miktarlarda ürün gönderdiğimiz Irak’ta çıkan olaylar, hem bizi, hem de sektörümüzü çok ciddi etkiledi. Cereyan eden bu olaylardan dolayı ürün satışımızın yönünü biraz daha iç piyasaya çevirmek zorunda kaldık. Fakat geçtiğimiz hafta Irak’taki müşterilerimizden gelen talepler bizi önümüzdeki günler için umutlandırdı.
Türkiye yumurta üretiminin yüzde 20-25’inin Irak pazarına gittiğini düşündüğümüzde, Irak’taki olayların etkisinin de büyük olacağını tahmin etmek zor olmasa gerek. İlk etkisi ise geçtiğimiz 20 günlük süre zarfında üretici fiyatlarında yaşanan yüzde 35-40 düşüş ile görüldü.
Burdan Yumurta’nın gelecek hedefleri hakkında da bize bilgi verir misiniz acaba?
Burdan Yumurta Türkiye’de üretim ve marka yoluna lider firma olma hedefiyle çıkmıştır. Yola çıktığımız günden bugüne hedefimizde en küçük şaşma veya değişme olmamıştır. Türkiye’de hâlihazırda yem fabrikalarımızın olduğu 6 bölgede üretim tesisi kurup, Türkiye’nin en doğusundan en batısına, en kuzeyinden en güneyine hizmet verebilecek satış ağını oluşturacağız.