-Lütfen şirketinizin kuruluş sürecini paylaşır mısınız? Keşfedilmiş olan hangi ihtiyaçlar, sizi bu şirketi ve bu üretimi yapmaya yönlendirdi?
Matlı A.Ş.,Ömer Matlı tarafından 1965 yılında Bursa’nın Karacabey ilçesinde hayvan ticareti yapmak amacıyla kuruldu. Aslen Karacabey’in Canbaz köyünden olan Ömer Matlı, hayvan ticaretinin ardından 1970’lerin başında mandıracılığa başladı.Her iki işte de başarılı olan Ömer Matlı’nın giriştiği üçüncü iş, Karacabey’e has bir ürün olan soğan ticaretiydi. İş hayatında önemli başarılar elde eden Ömer Matlı, yüksek ticari itibarı ve birikmiş sermayesi ile birlikte bu kez çeltik işine girdi. 1980 yılında Çanakkale’nin Biga ilçesinde kurulan çeltik tesisiyle Ömer Matlı tüccarlıktan sanayiciliğe adım attı. 1986, Matlı A.Ş. için en kritik yatırım kararının alındığı yıl oldu. O yıl hayvan yemi üretimine başlamayı kararlaştıran Ömer Matlı’nın bu kararı, 1988 yılındaki ilk büyükbaş hayvan yemi üretiminin gerçekleşmesi ile somutlaştı.
-Şirketin kurulduğu ilk yıl üretim konusu, üretim kapasitesi, satış hacmi ve satış yaptığı bölgeler neydi?
Matlı A.Ş., hayvan yemi üretimine başladıktan sonra yıllar içinde canlı hayvan ve soğan ticaretini sonlandırdı. Ana işi hayvan yemi üretimi haline gelen Matlı A.Ş., yanı sıra çeltik üretimine de devam etti. Matlı A.Ş., Karacabey’deki ilk tesisinde saatte 10 ton süt ve besi sığırı yemi üretimi ile yem üretim faaliyetine başlamıştı. Hedef kitle ise başlangıçta elbette Karacabey, Mustafakemalpaşa, Bandırma ve çevresindeki süt ve besi sığırı yetiştiricileri ile genel olarak Bursa ve Güney Marmara Bölgesi’nin hayvancılarıydı. Tesislere 1992 yılında da bölgenin ilk modern mısır kurutma tesisi eklendi.
-Lütfen şu an itibariyle ulaşmış olduğunuz kapasite, fabrika sayınız, üretim çeşitliliğiniz ve hacminiz, satış hacminiz ve yurtiçinde satış yaptığınız bölgeler hakkında bilgi verir misiniz?
Matlı A.Ş. bugün Karacabey’in yanı sıra Konya, Çorlu (Tekirdağ) ve Turgutlu’daki(Manisa) tesislerinde büyükbaş, küçükbaş ve kanatlı hayvan yemi üretiyor. Özellikle Turgutlu tesisimiz, saatte 100 ton, günde 2 bin ton üretim kapasitesi ile Avrupa’nın en yüksek kapasiteli yem üretim tesisi.
2013 yılı başında Samsun, 2013’ün ikinci yarısında ise Gaziantep tesislerimiz faaliyete geçecek. Böylelikle 2012 yılı itibariyle yılda 540 bin ton olan yem üretim kapasitemiz 2013 yılında 750 bin tona çıkacak. Bir başka açıdan bakıldığında Matlı A.Ş., önümüzdeki yıl itibariyle Türkiye’nin beş coğrafi bölgesinde (Güney Marmara, Trakya, Orta Anadolu, Ege, Karadeniz) aynı anda faaliyet gösterir ve ürettiği yemleri pazarlar hale gelecek. Hedefimiz “Türkiye’nin yemcisi” olmak, bunu başarmaya uğraşıyoruz.
İstanbul Sanayi Odası tarafından gerçekleştirilen Türkiye’nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu araştırmasında üretimden satışlar tutarına göre yapılan sıralamada Matlı A.Ş., 2011 yılı verilerine göre, 283 milyon 563 bin liralık net üretimden satış ile 276’ncı sırada yer aldı.Matlı A.Ş.,bu listeye giren 33 Bursa şirketi arasında da 13’üncü sırada bulunuyor.
Halen faaliyet gösterdiğimiz alanları yem üretimi, gıda üretimi, tam yağlı soya üretimi, mısır kurutma ve hammadde ticareti olarak sıralayabiliriz.
Gıda üretimi alanında, Nisan 2010’dan bu yana“Burdan Yumurta” markası ile faaliyet gösteriyoruz. Babamız, kurucumuz Ömer Matlı’nın köyü Canbaz’da üst düzey üretim teknolojileri ve biogüvenlik tedbirleri ile toplam 300 bin metrekare arazi üzerinde kurduğumuz modern tesisler, bugün itibariyle günde 1milyon 200 bin adet yumurta üretim kapasitesine sahip. Halen 12 adet kümese sahip olan tesislerimiz 2013 yılı sonunda14 kümese ulaşıp tamamlandığında, günlük 1 milyon 800 bin adet yumurta üretim kapasitesine ulaşacağız. Başta Bursa olmak üzere Marmara Bölgesi illerinde ve tabii İstanbul’da satış noktalarında, marketlerde rahatlıkla bulabileceğiniz BurdanYumurta’yı bir süredir Irak pazarına da ihraç ediyoruz.
BurdanYumurta’nın önemli iki özelliği var. İlki, tesisimiz Türkiye’de “global gıda güvenliği standardı” olan BRC’ye (British RetailConsortium) sahip olan ilk ve tek yumurta tesisi olması. İkincisi ise yumurtalarımızın yüzde 100 bitkisel yemlerle beslenen tavuklardan el edilmesi.
-Ulaştığınız boyutu ihracat ve yurtdışındaki etkinliğiniz açısından değerlendirir misiniz? İlk olarak hangi ülkeye neyi ihraç ederek ve ne kadarlık bir ihracatla yola çıktınız?
Şu anda üretiminizin ne kadarını kaç ülkeye gönderiyorsunuz?
Bu, geçen yıl ne kadarlık bir ihracat anlamına geldi? Bu yılki ihracat planlarınızı rakamsal yeni ve pazarlar anlamında hangi konuma taşımayı planlıyorsunuz?
Başta Irak olmak üzere, İran, Türkmenistan’a Burdan yumurtayı ihraç ediyoruz. Üretimimizin %40’nı dış piyasaya satıyoruz. 2014 planlarımızda Türkiye cumhuriyetleri,Ortadoğu ve Avrupa Birliği ithalat kapılarını açtığı taktirde ihracata başlamayı planlıyoruz.
-Lütfen, 2013’te hayata geçirmeyi düşündüğünüz projeler ve ulaşmayı düşündüğünüz rakamlar hakkında bilgi verir misiniz?
Yukarıda da ifade ettiğimiz gibi 2013 yılı başında Samsun, 2013’ün ikinci yarısında ise Gaziantep yem üretim tesislerimiz faaliyete geçecek. Yine yeni yılda yumurta üretim tesisimizin tamamlama yatırımı sürecek. Önümüzdeki yıl 750 bin ton yıllık yem üretim ve günde 1,500.000 adet yumurta üretim kapasitesine ulaşacağız.
-Ar-Ge anlamında bugüne kadar geliştirilen ürünlerden bahseder misiniz? Bu anlamda gelecek dönemde hayata geçirilmesi planlanan projelerinizi anlatır mısınız?
Matlı A.Ş., faaliyet gösterdiği alanlarda bilimin ve ar-ge’nin öneminin farkında. Bu amaçla Uludağ Üniversite ile imzaladığımız protokol çerçevesinde üniversitenin Veteriner Fakültesi’nin desteği ile ar-ge faaliyetlerimizi sürdürüyoruz. Bu faaliyetleri Ömer Matlı Akademi’de ve ona bağlı Hayvansal Üretim Eğitim ve Araştırma Merkezi ile Eğitim Çiftliği’nde yürütüyoruz. Merkezde geliştirdiğimiz daha verimli, daha yüksek enerjili, daha iyi besleyen ve daha çok süt verimi sağlayan sığır yemlerini önce çiftliğimizdeki hayvanlar üzerinde deniyor, bilahare yetiştiricinin kullanımına sunuyoruz. Bu aşamalardan geçerek ürettiğimiz Proyem markalı ürünlerimiz yetiştiricimizin teveccühünü kazanmış durumda.
-Bu yıl ya da gelecek yıllar için yeni bir yatırım planlıyor musunuz? Bu yatırım sizi hem rakamsal hem de bulunduğunuz sektör ve sektörler itibariyle hangi noktaya taşıyacak?İleride sizi daha da farklı kılacak yeni bir proje daha planlıyor musunuz?
Yem üretimimiz 2015’te yıllık 1 milyon tona, 2020’de de yıllık 2 milyon tona çıkacak. Yumurtada ise 2015’de yıllık 1 milyar adet, 2020’de de yıllık 2 milyar adede çıkacak.Beyaz et,kırmızı et ve süt üretim tesislerini ekleyerek Türkiye’nin protein ihtiyacını karşılayan gıda şirketi olmayı hedefliyoruz.
-Üretim alanınızda sizi farklı kılan unsurlar nedir? Türkiye ve dünya açısından değerlendirir misiniz? Lütfen bu doğrultuda bugüne kadar ortaya koyduğunuz farklılık yarattığınız ürünler hakkında değerlendirme yapar mısınız?
Tamamen bitkisel beslenen tavuklardan elde edilen yumurtalarımız Katkı maddesi ve hayvansal protein içermez. üretimden paketlenene kadar 38 ayrı denetim noktasından geçirilir. Türkiye’nin tek BRC belgeli ,TSE ve Diyanet’ten onaylı helal sertifikası almaya hak kazanan yumurta markasıdır.
EKONOMİST DERGİSİ – 24 MART 2013